Bismillahirrahmanirrahim..

Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih, Maha Penyayang.

05 May 2013

Apa nak jadi?

Sedih. Hampa. Kecewa. Semua ini apa yang aku rasa tatkala melihat saudara seagamaku yang diri mereka masih dijajah jahiliyah. Masih dijajah pemikiran sekularisme, yakni mengasingkan antara agama dengan perbuatan seharian, mengasingkan antara agama dengan pentadbiran, mengasingkan agama dengan pendidikan, mengasingkan agama dalam perbankan serta mengasingkan agama dengan  perundangan.

Siang tadi pergi teman rumet untuk bincang pasal Ini Sejarah Kita (ISK) dengan murabbiyah, sebabnya waktu daurah hari tu, dia tak dapat hadir. So, this is my third daurah that mentioned about ISK. First, waktu aku berada kat asasi di Unimas dulu. Second, dekat bumi Moscow, beramai2 dalam daurah. Third, dengan rumet terchenta. Okay, memandangkan aku dah 3 kali dapat input pasal ISK nih, sepatutnya aku dah amat sangat memahami dan pro dalam tajuk ni kan. InsyaAllah mudah2an. The main story was, just now we're imaging, how would this world turn into, if most of people on this earth, KNOW and UNDERSTAND ISLAM by using their heart/qalbu? How? MashaAllah! Our world will full of harmony, peace and bless. Subhanallah. Seronoknya!

Untuk mencapai suasana yang sebegitu di alam ini, apa yang penting sekali adalah, semua umat Islam perlu mula dari bawah. Perlu membina akhlak dan iman yang kukuh dalam diri masing2 dahulu sebelum bertindak di aras yang lebih tinggi, contohnya peringkat politik/kerajaan.

Semuanya kena bermula dengan MEMAHAMI apa itu ISLAM. Adakah kita hanya ingin menjadi Islam pada nama sahaja atau Islam yang sebenar-benar Islam iaitu dengan melaksanakan perintah Allah SWT dan mengamalkan ajaran Nabi Muhammad s.a.w..

Things to ponder!
Kenapa Allah wujudkan kita di bumi ini?  Adakah hidup kita ini hanya sia2? Jadi, jom kita fikir balik apa tujuan hidup kita? Boleh rujuk balik dua entry sebelum ni. Klik sini meh


*Sekularisme--> konsep bahawa kerajaan atau entiti lain harus wujud secara terasing dari agama dan/atau kepercayaan agama. 
*ISK-Ini Sejarah Kita--> salah satu tajuk penting dalam silibus usrah/daurah, mengenai sejarah Islam umumnya.  

Wallahua'lam. Segala yang buruk itu datang daripada diriku sendiri, segala yang baik itu datangnya dari Allah SWT. 

No comments:

Post a Comment